Isnin, 1 Ogos 2011

SeLaMaT MeNyAmBuT bUlAn RaMaDhAn Al-MuBaRaK,,,,,,,,

Hari ini,,bmula lh kita berpuasa di bulan ramadhan..Puasa kali ini,,,aku berpuasa kt rumah,,sudah lama aku tak berpuasa kt rumah selama sebulan di bulan Ramadhan ini...Masa kt Poli..aku sahur di kedai mkn atau pun masak kt rumah,,masak ikan sardin, telur n yg ringkas2 je...biasalah org bujang....tak sempat nk msak bnyk2..berbukak puasa plak,,kitaorg beli di bazar ramadhan kok lanas...n bbuka ramai2,,,Best wooooo...

     Bila belajar di UKM..aku selalu berbuka puasa di Masjid UKM,,nk jimatkn duit n nk rasai mcm ne mkn dalam talam ataupun dalam bahasa kelate..(neka)....hehehhe...pukul 6.30 dh ada kt masjid,,untuk cop tempat n ambil makanan....Sesetengah org,,tak boleh mkn dalam talam krn bg diaorg,,tak selesa n mcm kotor je,,,Bg aku...mkn dalam talam,,best sbb blh eratkn silaturahim dgn org lain,,lg pn,,duit pn jimat,,,hehehhe,,Ketika di UKM...setiap hujung minggu,,aku dan kawan2 aku,,akn pergi berbuka puasa n bertarawih di masjid2 sekitar Selangor dan putrajaya...Kitaorg buat aktiviti mcm tu,,sbb nk knal n nk rasai mcm ne solat di masjid tersebut.

     Sekarang,,solat kt madrasah kg aku je lh,,nk g solat tempat lain,,takut xsempat.....Kt madrasah aku pn,,ok jgk,,Iman baca perlahan je n buat 8 rakaat je,,,,selepas habis 8 rakaat,,ramai je yg turun n pergi lepak kt kedai mkn utk mkn colek,,Hari ini,,aku bersahur dengan lauk tomyam, telur dan daging....Best n kenyang la mkn,,,tp hari ini...awl pg lg,,aku dh muntah..habis keluar nasi2 yg aku mkn bersahur,,maybe sbb dh lama tak makan sahur kt,,,Syukurlah,,aku pergi keje tak ada masalah hari ini.....

     Sebelum balik keje,,aku pergi solat asar kt surau JPN....Selepas solat,,ada seorg pekerja JPN dtg dkat aku n tanya aku,,,knapa tak balik rumah lg,,,aku ckp kt dia..saya praktikal di Sektor Pengurusan Sekolah...Dengan muka terkejut,,,dia cakap...dia ingat aku ni pelajar Sek.Keb. Padang Garong....tergelak aku mendengarnya,,,Aku tahulh aku ni rendah n hari ini aku pakai bju warna biru,,nk sama dengan pengawas sekolah......Rasanya muka aku ni,,,dh mcm berumur..tp tak pelah,,aku tak kisah sgt pun....Selapas itu,,aku terus balik rumah...Ketika dalam perjalanan balik,,tiba2 hujan turun,,,Nasib baik aku bawa baju hujan,,,Cepat2 aku pakai bju hujan n meneruskan perjalanan ku,,,aku tutup mulut aku dengan baju hujan sebab hujan lebat n takut masuk dalam mulut aku,,batal plak puasa aku...hehehhe...

     hari ini aku berbuka puasa dengan 3 jenis air,,,air tuak, air kelapa n air tebu,,,hari ni,,nasi aku tak makan sgt...air je banyak aku minum,,2 gelas besar plok tu,,,best gler puasa di rumah,,hehehe
ok....SELAMAT BERPUASA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan