Ahad, 14 Ogos 2011

Seminggu Di Bangi n Pantai Dalam...

Mlm jumaat hari tu..aku naik bas pergi Bangi dengan membawa amanah kwn2 aku iaitu Buku Log Li..,smpai di Kuala Krai, ada sekatan KPDNK, diaorg nk periksa samada bas yang aku naiki ada bawa brg terlarang ke x..Dalam ramai2 pegawai KPDNK, ada la sorg member aku, dia tgk aku dlm bas, terus dia masuk dalam bas, semua org pandang aku pelik je sbb member aku terus dtg tempat aku n berpura2 nk periksa aku, kejap je blh borak dgn member aku, bas dh nk gerak..lpas tu aku terus tdur, aku ni mudah tdur kalau naik bas mlm..ketika sedang enak dibuai mimpi,,,aku terkejut..bas yg aku naik, nyaris2 nk xcdent dgn lori kt bukit tujuh, lori tu salah,..semua penumpang dlm bas aku naik, tersedar..nasib baik pemandu bas tu bijak n terbaik..kalau x,,msti esok aku masuk paper,,hahahha,,,aku smpai kt bangi dlm pukul 6 pagi...syukur alhamdullilah, pjlnan aku selamat...
 
       Hari isnin aku g hntar Buku Log, lpas tu jumpa dgn Dr Umul, Dr Azmin, Prof Ishak n Dr Edi..borak2 kjap...Dr Edi suruh aku apply keje kt UKM..sebenarnya aku dh mls nk ddk UKM,,kalau blh aku nk duduk n keje kt tempat baru..Masa nk balik rumah kak aku, motor aku plak rosak, terpaksa la aku tolak n balik rumah kak aku..Hari Selasa Azrie telefon, ajak aku g UKM dia nk hntr Buku Log n berbuka puasa dgn Zahin, Zaim, Zaqwan....Azrie mai ambk aku kt rumah kak aku n kitaorg lepak kt bilik Zahin..lpas tu, kitaorg g hntr buku log n tesis zahin,,borak2 dgn dr umul n dr rokiah,,Zahin bg cadangan, lpas konvo,,ajak geng2 PPSM n beraya rumah Dr Rokiah, Dr Rokiah dh sanggup nk msak,,tp kna cnfirm dlu brapa org yg nk g,,best jgk,,jmpa ramai2 4 the last..bila dh keje..susah la nk jmpa..masing2 sbuk...selepas je bukak pose, diaorg bg cadangan main boling plak,,aku ni dh la Tgn Bangku...xpndai main boling,,setelah berdiskusi psl boling n tempat yg sesuai...diaorg decide,,main boling kt kajang,,sape kalah kena belanja air,,Mlm tu kitaorg main 3 game...game 1,aku menang,,aku dpt 112 point, game ke 2, aku jgk yg menang aku dpt 122 point..hehhehe,,game ke 3..aku kalah, dpt 94 mata je,,msa game ke 3,,rsa nk tercbut tgn aku lontar bnda tu...tak pernah dlm hdup aku, aku dpt seratus lebih point..biasanya 70 lebih je,,Akhirnya aku selamat drp kna belanja...Zahin no 1 n Zaqwan no 2....Azrie yg last n dia yg kena belanja,,hehehhe...

     Selepas tu kitaorg lepak kt kedai mamak plak,,minum air n mkn2 utk bersahur,,Zaqwan n Zaim kena balik awl sbb diaorg keje...pukul 1 kitaorg pn balik n aku tdur bilik Zahin..Keesokkannya...aku g plak PPSM,,hntr buku Log Zaqwan n Dayah...Lpas tu balik rumah kakak aku, basuh bju n tdur.....huhuu...hr khamis tu,,aku g rumah abg aku kt pantai dalam,,lepak kt c2,,ingtkn blh online tp xdpt sbb kabel telefon blok rumah abg aku kna curi,,Ingtkn kg aku je kabel telefon kena curi,,kt cni pn kna curi jgk,,,harga kabel tu murah je kt,,dulu msa  aku praktikal kt kdai wiring, aku pernah jual kabel telefon,,bkn yg haram tp halal sbb kabel tu kitaorg dpt selepas buat renew wiring kt Balai Bomba. cikit je kitaorg dpt sbb ia xda la mahal sgt pn,,,tp knapa la org suka mencuri bnda tu,,baik cr besi buruk ke, tin ke, botol ke,,xda la menyusahkn org ramai...

      Hari ahad aku balik dgn keretapi,,Perjalanan selama 12 jam...Best jgk sbb aku beli tiket tempat tdur..lgpn xda org sgt,,koc aku tu,,blh bilang dgn jari je org,,,Esok,,bermula keje aku,,cat balik kerusi rumah aku,,nk beli yg br,,xberduit plak,,raya punye psl..kalau khwn,,maybe cat seluruh rumah kt,,huhuhu,,,raya ni,,dh 4 kad jemputan aku terima,,jemputan hadiri kenduri kahwin,,ramai plak member khwn raya2 mcm ni,,InsyaALLAH,,kalau tak ada masalah,,aku pergi kenduri tu....

p/s...pengalaman n pengajaran yg aku dpt selama seminggu d Bangi,,kalau kita nak sesuatu, kita harus berusaha mendapatkannya. Usaha sigar kejayaan, Apa pn terjadi,,Tuhan dh tetap apa yg kita dapat, kita harus berusaha n bertawakal utk mendapatkannya......

1 ulasan:

  1. Tawakkal insyaAllah..sikala 'free' gini, aku cuba sebut2 pada diri aku yang, Allah mahu beri kita rehat, sebelum datang sesuatu yang lebih besar selepas ini..All the best g!

    BalasPadam