Ahad, 3 Julai 2011

Kesabaran menempuh dugaan.......

Dalam bidang pekerjaan yang memerlukan kita berhadapan dengan karenah manusia amat memerlukan kesabaran yang tinggi..Sepanjang aku praktikal selama 2 bulan lebih..kadang2 kesabaran aku hilang kerana karenah manusia yang tidak seberapa normal..Apa yang paling aku xsuka bila..org yg dtg kt kaunter,,n nk kerja dia diselesaikan secepat mungkin n dia menggunakan pangkat yg dia ada atapn mggunakan org yg dia kenali d tempat aku praktikal..Bg aku..walaupn diaorg ada pangkat,,diaorg kna hrmat n ikut syarat2 yg dtetapkn oleh Kementerian..kalau perkara sebegitu dibiarkn terjd,,ksihan plak kt org yg tidak ada pangkat n tidak mempunyai kenalan d tempt aku kerja...
   
       Pernah terjadi satu kejadian,,dimana seorg pak cik telah membawa pegawai dr PPD semata-mata mahu hal dia dselesaikan secepat mungkin dan xmahu ikut prosedur yg ditetapkan..walaupn aku dh bgtau penerangan kepada dia berjla2 tetapi dia tetap xnk ikut n suruh pgwai PPD paksa aku bg surat dia...Syukurlah ada Cik Shahrum,,dia tlg aku selesaikannya,,Kata-kata Bdak Praktikal xkn didengar oleh pelanggan...Aku masih ingt kata2 seorg pak cik...susah nk berurusan dgn Pegawai2 jika kita tidak mempunyai pangkat atau org yg kita knal d tempat aku kerja....Kalaulah aku jd Pegawai..aku xkn layan kalau org yg menggunakan pangkat atau org dlm(kabel) utk berurusan dgn aku...Hidup ini hendaklah berlaku adil,,,bila kita meninggal dunia,,kita akan disoal apa yg kita buat d dunia,,mcm ne kita bekerja...

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan