Jumaat, 15 Julai 2011

CiNtA...SaHaBaT....SiNgLe...CoUpLe...MaRrIeD.....

Cinta....
---Apa tu cinta?,,,aku sndiri xtau apa tu cinta,,mengikut kata org,,cinta itu suatu perasaan yang hadir dlm dri kita trhadap ssorg....psaan mcm ne tu..huhhu....Indah ke bcnta ni..ada org kata cinta memerlukan pengrbnan...pengrbnan mcm ne plak tu..ada org kata cinta ni perlukn kesetiaan n kejujuran...pengrbnan+kesetiaan+kejujuran....Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta....Aku pnah tnya ttg cinta kpd ssorg ppuan,,,dia kata cinta ni mmrlukan wang..kalau xda wang,,jgn hrp nk bcnta...nk blanja mkn lg,,nk tpup anset lg,,kalau kuar jln2/shoping...msti kna blnja awek nk beli bju ke,,,xkn nk biarkn awek nangis,gelepar,mrajuk dpan org ramai....Bila dfikir,,btul kt...cinta ni blh buat kita hepi n bahagia n sedih n kecewa...kalau trslah pilih,,merana la...Kalau takut nk tanggung risiko,,seelokknya jgn cuba menghampiri cinta..kerana kdg2 ia akan memakn diri kita sndiri...pelbagai bnda skrg terjd..dsbbkn cinta,,,ada yg sanggp bunuh diri kerana cinta,,ada yg sanggup derhaka dgn family,,ada yg sanggup naik bot merentas lautan smata2 cinta (LOMBOK)..hehhee,,ada yg sanggp meredah mlm yg sunyi smata2 nk teman awek d airport..ada yg sanggp pinjam duit smta2 nk beli brg utk awek,,Itulh kesan cinta....tu br ckit,,,hhahahaa


Sahabat....


-..--...sahabat...sahabat adalah kwn dan ia juga sama jgk dgn mksd sain,,heheh...Sahabat, tak siapa dapat menghuraikannya melainkan teman atau kawan yang rapat dengannya bagai isi dan kuku, mengharungi suka duka bersama, menyimpan rahsia bersama, susah senang bersama, bagai menangis  bersama..sahabat sanggup berkorban segalanya, jiwa dan raga....tanpa ada prasangka dan prejudis......mampukah kita menjadi sahabat ..aku pn xtau mksd sahabat....pesanan al-qammah (seorang sahabat rasulullah s.a.w) kepada anaknya.

1. pilihlah sahabat yang akan melindungi sahabatnya..dia adalah hiasan diri kita.. jika kita ada kekurangan, dia sedia mencukupinya.

2. pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menhulurkan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu. jika ia melihat kebaikkan yang ada pada diri mu, ia suka menyebut nyebutnya...

3. pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menhulurkan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna. dan jika ia mengetahui keburukkan diri mu, ia suka menutupi nya dari orang lain mengetahuinya.

4. pilihlah sahabat yang jika engkau meminta bantuan daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapa mu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankan mu serta menghiburkan mu.

5. pilih lah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya sahaja. jikalau engkau mengemukan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakan nya, dan jika engkau berselisih faham dengan nya, dia suka mengalah untuk kepetinganmu.....


Single.......


...(@)..(@)....best ke single...best woooo....tp boring + sunyi...kalau single..mcm2 keje kita blh buat tnpa mnjaga ht ssorg..kita blh tdur pkul brapa2 pn..kita blh kuar dgn sape2..xperlu topup anset..xperlu pikir mslh org,,,blh post mcm2 d fb,..xda la org nk mrh,,ni x,,post jiwang ckit,,mrh ckit,,trus kna sound...hahaha...tp...bla single..sunyi je rsa...nk msg dgn org puan,,xda,,nk kgsi mslh,,xda,,nk kgsi crita xda,,,aku msh ingt lg psnan ssorg...jgn terlalu luah mslh kita kt ssorg,,nanti org tu boring n kata kita ni bmslh,,,ok,,aku pgang kata2 tu...tp boring wooo....kwn2 ramai dh khwn...nk ajak lepak je,,trus kwn bg alasan...mlm ni aku tdur rmah mak mertua...bini xbg kuar la,,,mcm2 alasan,,huhu...tp bla fkir,,aku kna survive sndri la,,,Dlu ramai je kwn puan aku ada,,,tp bla kwn puan aku ada pakwe,,aku trus mls nk msg n ganggu,,,aku takut diaorg gduh atau pakwe dia mrh aku....biarlah kwn aku nk kata aku smbg ke apa,,,itu mmg prinsip aku....pnah skali...aku bkn ganggu awek dia pn,,awek dia tu ex awek aku,,,dia cntat aku luah mslh dia kt aku,,aku lyn jelh,,,aku xda niat nk ganggu prhubungan org,,,dia msg aku  d fb,,,sumpah seranah n kata mcm2 kt aku....dasyat jgk ye org capel cemburu..bhaya tooo...tp syukurlh,,skrg diaorg dh khwn..hehhee...


Couple....


..--..Best ek,,best jgk rsanya....best la ada org syg kita melainkn family kita...ada org take care kita,,ada tempt utk kgsi mslh,,bcrita,,bmanja2..bgrau snda...hdup pn terisi...tp couple ni kdg2 bahaya jgk,,,ada yg couple tp mcm dh suami isteri,,,bahaya2....aku pnah tnya sorg puan...xtakut ke buat mcm tu dgn laki yg belum sah jd suami...dia ckp,,ala bnda tu biasa je,,,bnda tu blh pulih n skrg normal org puan yg xda D....mengucp aku mdgrnya....dia baik,,dr golongan baik,,,solat rsanya xtinggal..tp dia...huhuhu...bahaya tooo.....ada yg capel bertahun2 tp akhirnya putus...ada yg capel..blan ni puan lain,,blan dpan puan lain plak,,,Best ke mainkn ht org,,,hdup ni kita xblh buat org sedih,,xblh seksa ssorg...sbb what u give, u get back.....tgk org capel...kalau msa bcnta,,manja gler...bla dh gduh,,smua pktaan keluar..lpas tu post d fb..laki xguna..puan xguna...sedih la...mcm2 ada...


Married...


,,,,<....>....khwn...best kt,,nk khwn,,kna semua ada...duit ada,calon ada,ilmu agama pn kna ada...jgn khwn ssorg krn nafsu,,nanti xsbrapa bahagia,,carilah ssorg yg blh membahagiakan kita,,,bg aku,,slagi ilmu xckp..duit xckp,,aku xkn khwn...nk jaga anak dara org,,bknya snang woo...kna didik leklok,,kna ajar ngaji al-quran, kna jd imam,,kna jd ketua kluarga, kna saling tlg2 menlg n bantu membantu...family isteri adalah family kita jua,,,kalau blh,,bahagikn tugas kt rumah,,,isteri msak,,n suami bsuh bju,,,kemas rumah sama2.n mcm2lh...suatu perhubungan akan kekal hingga ke akhir hayat,,jika kita saling brtolak ansur,,jgnlh smua keje rumah isteri kna buat,,,ada bbrapa knalan aku,,dh khwn tp msh kekal dgn tabiat lma,,,ada kekasih glap....istri mengandung tp dia blh kuar dgn puan lain,,,sanggp g KL smata2 nk jmpa awek...ish2 dasyat2,,,Ya ALLAH,,,,Jauhilah aku drp skap mcm tu........



Tiada ulasan:

Catat Ulasan